Soten peruskivet ovat nyt eduskunnassa

 Kolumni Itä-Häme 22.5.17 

Toissa viikolla eduskunnalle annettiin hallituksen esitys asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollossa. Sen myötä kaikki perussäädökset sote-muutoksesta ovat nyt eduskunnan käsiteltävänä. 

Ensimmäinen soten viidestä peruskivestä on vahva järjestäjä. Jatkossa maakunta hoitaa niin sote-palveluiden järjestämisen kuin rahoituksen. 

Toinen perusta on savotan alusta asti mukana ollut, Suomelle erityinen palvelujen integraatio niin sosiaali- ja peruspalvelujen kuin perus- ja erityistason välillä. Maakunta pitää huolen siitä, että palvelut sovitetaan asukkaiden tarpeen mukaisiksi kokonaisuuksiksi: että oikeaa hoitoa ja palvelua saa oikeaan aikaan. 

Kolmas perusta, valinnanvapaus, lisää asiakaslähtöisyyttä. Se vahvistaa ihmisen itsemääräämisoikeutta sekä valjastaa kilpailun palvelujen kehittämiseen. 

Mahdollistaessaan painopisteen siirtämistä erikoissairaanhoidosta peruspalveluihin valinnanvapaus auttaa pitkällä tähtäimellä myös neljännen perustan eli kustannusten hillinnän toteutumista. Siinä avainasemassa ovat parhaat käytännöt, vaikuttavimmat hoitomuodot ja digitaalisten ratkaisujen käyttöönotto. 

Viides peruspilari on kattava digitalisaatio. Tiedon on kuljettava, ja tietojärjestelmien oltava yhteentoimivia ja käyttäjäystävällisiä. Tämän toteutumiseksi hallitus on linjannut rahoituspuitteet ja mittavat investoinnit. ICT:n uusintamiseen osoitetaan kehyskaudelle miljardin euron investointiohjelma. 

Hallituksen malli valinnanvapaudesta on käytännöllinen, Suomeen räätälöity malli. Sillä on vaikutusarvioinnin perusteella hyvät mahdollisuudet parantaa yhdenvertaisuutta palveluiden saatavuudessa ja kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja. 

Moni kohta esityksessä terävöityi lausuntokierroksen jälkeen. 

Niin sanotun kermankuorinnan estämiseksi laissa on useita rajoituksia. Yksi niistä on rahoitusmalli, joka perustuu tarpeeseen. Esimerkiksi vanhoista ja sairaista maksetaan perusterveitä nuoria enemmän. Lisäksi julkinen valta päättää tuottajia koskevat vaatimukset. Lainsäädännöllä ja korvausmallilla estetään sitä, että tuottaja voisi valikoida asiakkaansa. 

Lain viimeistelyssä pureuduttiin markkinoiden toimintaan ja toimeenpanoon liittyvien riskitilanteiden ennakointiin. Maakunta huolehtii, että aina on saatavilla palveluita. Ihminen ei jää yksin valintojen viidakkoon. 

Palveluiden integraatioon kiinnitettiin erityistä huomiota. Tuottajilla on velvoite hakea potilaan ja asiakkaan etua toteuttavia palvelukokonaisuuksia. Sote-keskuksessa voidaan tehokkaasti yhdistää terveyden- ja sosiaalihuollon palveluita. Sen lisäksi yleislääkärin johdolla tapahtuvaan terveydenhuoltoon yhdistetään erityistason konsultaatioita. 

Tuottajien korvausmallia muutettiin. Väestön palvelutarpeet ja ominaisuudet sekä kunkin asiakkaan henkilökohtainen riski otetaan tarkkaan huomioon. Niin ikään voimaantuloa joustavoitettiin. Sote-keskusten toteuttamisessa edetään osittain vaiheittain ja pilotteja hyödyntäen. 

Sosiaali- ja terveyspalvelumme ovat rapautuneet hiljalleen ja eriarvoisuus kasvaa. Nyt ilmiöön pystytään vastaamaan hallitusti. Lakikokonaisuus saattaa palvelujen järjestämisen ja rahoituksen kestävälle pohjalle sekä uudistaa toimintatapoja. Sillä vauhditetaan muutosta, jolla varaudumme vastuullisesti tulevaisuuteen ja annetaan työkalut ruohonjuuritason ammattilaisten työhön alueilla.

Kommentointi on suljettu.