Rehula jättäisi hallituksen luokalle

ESS 28.2.2013  – Ari Helminen

Hallituspuolueiden kansanedustajat ovat varsin tyytyväisiä hallituksen kahteen ensimmäiseen vuoteen ja antavat hallitukselle arvosanan kahdeksan.

Sdp:n Mika Kari kehuu nuorisotakuuta sekä hallituksen Robin Hood -politiikkaa. Kokoomuksen Kalle Jokinen kehuu, että hallitus on jo tehnyt viiden miljardin sopeutuksen.

– Hallitus onnistui eurokriisin hallinnassa ja on säilyttänyt kolmen A:n luottoluokituksensa, Jokinen jatkaa.

Anne Louhelaisen (ps) arvosana on miinuksen puolella. Keskustan Juha Rehula jättää hallituksen luokalle.

– Hallituksen päätöksentekokyky on nelosen arvoinen. Kokonaisarvosana ei voi olla paljon parempi, Rehula lataa. Lue loppuun

Kuka uskoo enää Kataisen uudistuksiin?

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Juha Rehula ja Keskustan kuntatyöryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Tapani Tölli:

Sote-selvityksen myöhästyminen lähes kolmella viikolla paljastaa sulavan kevätlumen tavoin johtajuuden puutteen hallituksessa.

Vaikka pääministeri, kuntaministeri ja peruspalveluministeri muuta väittävät, hallituksen suurimmat uudistukset, kuntauudistus ja sote-uudistus, ovat ennennäkemättömällä tavalla levällään.

Peruspalveluministerin on aika katsoa vakavasti peiliin eikä SDP:n tapaan aina hakea syyllisiä edellisestä hallituksesta. Vastuun kantaa kuitenkin viime kädessä pääministeri, jonka tämän päivän uutistenkin jälkeen on turha marssia huomenna hallituksen puoliväliriihestä ulos rohkeana uudistajana.  Lue loppuun

Huijaus, luottamus ja valinnoilla voi vaikuttaa

Kolumni Lahden Seudun Sanomat 22.2.2013

Uutisotsikot kirkuvat hevosenlihakriisin olevan päällä. Äkkinäiselle saattaisi syntyä mielikuva siitä, että hevosenliha olisi lähtökohtaisesti syömäkelvotonta. Tämähän ei pidä paikkansa. Kyse ei ole ihan arkiruoastamme, mutta ne kenelle meetwurstit ovat tutumpia ainakin tietävät  mistä on kysymys.

Otsikoiden pitäisi puhua suuresta huijjausoperaatiosta. Tuoteselosteeseen kirjattu tieto ei pidäkään paikkaansa. Kysymys on luottamuksesta – tarkemmin sen pettämisestä.

Kuluttajan on voitava luottaa ostopäätöstä tehdessään siihen, että voi olla varma mitä suuhunsa laittaa. Kyse on tuoteturvallisuudesta ja tietysti äärimmillään siitä, että tietoisena siitä, mitä syö kyse on esim allergisoimattomasta tuotteesta. Lue loppuun

Luottamuksen rakentaminen on avainkysymys

Kolumni Itä-Häme 21.2.2013

Hallitus on ottanut sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen kuntarakenneuudistuksensa välineeksi. Kun pitäisi keskittyä siihen olennaisimpaan kysymykseen eli miten ihmisille tärkeät peruspalvelut turvataan eri puolilla maatamme, hallituksen painopiste on ollut hallinnollisissa rajoissa.

Kuntapäättäjät tuskailevat hallituksen linjauksiksi kutsumien tekstien ja muistioiden kanssa tilanteessa, jossa todelliset selkeät linjaukset puuttuvat. Enemmän kuin näyttää siltä, että maan hallituksen joukoissa tiedetään mitä ei haluta, mutta ei tiedetä mitä halutaan.

Asiakkaiden ja potilaiden kannalta suuret ja kansantaloudellisesti tärkeät asiat kuten ikääntyvien hoito, laitoshoidon purkaminen, lasten ja nuorten palvelut, tietotekniikan hyödyntäminen ja sähköiset palvelut jne. näyttäytyvät hallituksen poliittisten julistusten kautta  hallintona ja järjestämisenä. Toiminnallisuudelle ja toimivuudelle ei juuri arvoa anneta.  Lue loppuun

Rehula jyrähtää: Napanuora poikki kunta- ja soteuudistuksen väliltä

ESS 17.2.2013 11:59

ess 17.2

 

 

 

 

 

Juha Rehulan mielestä nykyiset, useimmiten maakunnan kokoiset sairaanhoitopiirit ovat toimiva perusta uudistamiselle. Kuva ESS/arkisto

Keskustan varapuheenjohtaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Juha Rehula otti sunnuntaina kantaa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamiseen.
Hänen mukaansa hallituksen on katkaistava napanuora suurkuntauudistuksen ja sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen väliltä.

– Suomeen ei kyetä muodostamaan riittävän suuria kuntia, jotka yksin pystyvät vastaamaan ihmisten tarvitsemista palveluista, Rehula sanoo kannanotossaan.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen perustana on Rehulan mukaan oltava kuntien välinen aito yhteistyö, jossa huomioidaan kunnan koko sekä erilaisten ja erikokoisten kuntien äänen kuuluminen.

– Tämä on ollut Keskustan kotikunta-maakuntamallin perusajatus. Lue loppuun

Sairaanhoitopiirit sote-uudistuksen pohjaksi

Suomeen ei kyetä muodostamaan riittävän suuria kuntia, jotka yksin pystyvät vastaamaan ihmisten tarvitsemista palveluista. Hallituksen on katkaistava napanuora suurkuntauudistuksen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen väliltä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen perustana on oltava kuntien välinen aito yhteistyö, jossa huomioidaan kunnan koko sekä erilaisten ja erikokoisten kuntien äänen kuuluminen. Tämä on ollut Keskustan kotikunta-maakuntamallin perusajatus.

Nykyiset, useimmiten maakunnan kokoiset sairaanhoitopiirit ovat toimiva perusta uudistamiselle. Ehjiä ja hyvin toimivia rakenteita ei pidä lähteä suin päin rikkomaan. Päinvastoin, niitä voidaan kehittää. On pyrittävä maakunnallisiin ratkaisuihin kaikkein raskaimpien, kalleimpien ja erityistä osaamista vaativien palvelujen hoitamisessa. Lue loppuun

Kiireitä ja paineita

Suomenmaan blogi 11.2.2013

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen ja rahoituksen uudistaminen ja uudistuminen on välttämätöntä. Muutoksia nykytilanteeseen edellytetään myös toimintojen kehittämisen osalta. Keskusta haluaa olla mukana työssä, jossa ihmisille tärkeät palvelut turvataan lähellä ja ne ovat saatavilla tarvittaessa.

Syvällinen uudelleen arviointi on välttämätöntä. Palveluketjujen kuntoon saattaminen, ammattihenkilöiden työnjaon parantaminen ja tietotekniikan nykyistä merkittävästi parempi hyödyntäminen ovat esimerkkejä, jotka lisäävät hoidon ja hoivan laatua sekä tuovat lisäeuroja siihen kaikkein tärkeimpään – ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen. Terveyden edistäminenkin odottaa nykyistä mittavampia panostuksia.

Sekavasta ja enemmän hämmennystä ja ennen kaikkea kehittämistyön lähes pysäyttäneestä nykytilanteesta on päästävä eteenpäin. Parempi tulevaisuus voi onnistua vain yhteistyöllä ja aidolla paikallisen tason kuulemisella. Lue loppuun

Sote-palvelut yksiin käsiin

ESS 8.2.2013 Ari Helminen

Sosiaali- ja terveyspalvelut tulisi koota Päijät-Hämeessä saman katon alle. Se olisi palveluiden, toimivuuden ja kustannusten kannalta paras ratkaisu. Tätä mieltä ovat kansanedustajat Juha Rehula (kesk) ja Mika Kari (sd). Mika Kari kysyy, tarvitseeko 200 000 asukkaalla olla monia eri organisaatioita. Sotepalveluissa tulisi edetä palvelut edellä eikä kasvattaa hallintoa.

Rehula kuitenkin pelkää, ettei tarvittavaa viisautta yhden sote-alueen perustamiseen löydy. Hänen mielestään asiassa on jo otettu liian kovia kantoja. Lahden kaupungin virallinen kantakin poikkeaa kaupunginvaltuuston puheenjohtajana toimivan Karin näkemyksestä. Rehula on arvostellut voimakkaasti kunta- ja sote-uudistusta. Yhä useampi hallituspuolueen kansanedustaja puolestaan on tuskastunut uudistusten hitaaseen etenemiseen. Kari on liittynyt tähän joukkoon.  –   Asioita on valmisteltu 1,5 vuotta. Nyt on korkea aika saada tuloksia. Lue loppuun

On päätöksenteon aika

Päätöksentekokyky on politiikassa yksi keskeisimpiä asioita. On aika valmistella. On aika keskustella. Tulee aika, jolloin pitää kyetä tekemään päätöksiä.

Kataisen–Urpilaisen hallitus on valmistautumassa ns. puoliväliriiheensä. Paineet talouden tasapainottamispäätöksiiin ovat kovat. Kuormaa lisää hallitus omilla toimillaan – täsmällisemmin päättämättömyydellään.

Hallituspuolueiden tämänhetkinen arvio tarvittavista lisäsäästöistä on 500–1 000 miljoonaa euroa. Mikäli hallitusohjelmaan kirjatusta pidetään kiinni, vastaavan suuruiset veronkorotukset odottavat. Lue loppuun

Lyhenteitä, sanoja ja onelinereita

Puhe on politiikan työväline. Sanojen ja puheiden pitäisi olla sellaisia, että ne ymmärretään ilman, että tarvitsee selitellä. Tämä ei ole aina helppoa.

Jokaisessa ammatissa on oma sanastonsa, jota muiden on usein vaikeaa ymmärtää. Muovautuu slangi, joka voi olla samalla alallakin toimivilla vain yhden työyhteisön sisäinen.

Sosiaalipolitiikka (sosiaaliturva, eläkeasiat, palvelut) on lohko, jonka lainsäädäntö on melkoista viidakkoa. Monisäikeisyyttä ja yhteensovittamisen ongelmia esim. työn ja verotuksen kanssa on ihan riittämiin.

Yksittäiset sanatkin voivat olla hankalia. Muistan omalta kohdaltani hyvin syksyltä 1996, kun valiokunnassa oli käsittelyssä työeläkeyhtiöiden vakavaraisuuten liittyvä laki. Esim. toimintapääoma tai vakavaraisuuspääoma eivät auenneet ihan ensimmäisellä lukemisella. Lue loppuun